Spara 300:- på varor över 3000:-*

Använd koden: K300. *Kan inte kombineras med andra rabatter eller paketerbjudanden. Gäller t.o.m 19/8-17.

×
0771-31 30 31 öppet i dag kl. 8:30-19
  • Måndag 8:30-19
  • Tisdag8:30-19
  • Onsdag8:30-19
  • Torsdag8:30-19
  • Fredag8:30-16
  • Lördag12-17
  • Söndag12-17
Stäng
Favoriter

Favoriter

Stäng
0 Varukorg
Meny

Köpvillkor

Du kan alltid känna dig trygg när du handlar via oss på Tretti. 

Nedanför kan du läsa de köp- och leveransvillkor som gäller när du köper varor och tjänster på www.tretti.se. När du handlar via oss omfattas alla transaktioner av svensk lagstiftning och där inte annat anges hänvisas det till Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (Distansavtalslagen). 

Dessa köpvillkor gäller när du som konsument, hädanefter benämnd som "kund", gör en beställning via www.tretti.se. Via www.tretti.se kan kunden handla produkter av enskilda försäljare, hädanefter benämnda som ”säljaren”. Kunden ingår köpeavtal direkt med säljaren. Information om vem som är säljare av en produkt anges i informationen på produktsidan samt i varukorgen. Kunden kan dock alltid kontakta Trettis kundtjänsten med frågor omkring det köpeavtal som ingåtts via www.tretti.se.

För att komma i kontakt med Trettis svenska kundtjänst kan kunden ringa 0771-31 30 31 eller mejla [email protected]

 

Innehållsförteckning

  1. Avtalsparter
  2. Avtal och beställning
  3. Betalning
  4. Leverans
  5. Leverans med uppbärning
  6. Retur- och ångerrätt
  7. Reklamation
  8. Garanti
  9. Transportskador
  10. Vid tvister och lagval
  11. Personuppgiftspolicy och cookies

 

1. Avtalsparter:

Säljare:

Säljaren av varje enskild produkt anges i informationen på produktsidan samt i varukorgen. Genom samarbete med Tretti Marketplace lägger säljarna upp sina varor på www.tretti.se. Köpeavtal ingås därmed mellan kunden och säljaren av en enskild produkt.  

Marketplace: 

Köpeavtalet mellan kunden och säljaren ingås på Tretti Marketplace via webbplatsen www.tretti.se. Tretti Marketplace ägs av det danska bolaget WhiteAway Group A/S (CVR nr.: 33767986).

Köpare:

Köpare är den person som gör beställningen, hädanefter benämnd som "kund"

 

2. Avtal och beställning

För att handla via www.tretti.se ska du antingen vara myndig eller inneha målsmans tillåtelse att ingå avtal via www.tretti.se.

Beställningen är bindande så snart Tretti har mottagit kundens beställning på sin server. Var uppmärksam på att vid eventuella prisfel eller andra fel som ges av säljaren till kunden (via offert, hemsidan, eller på annat vis) och som är av sådan art att kunden insett, eller borde inse, att det förelåg ett fel, är säljaren inte bunden av avtalet. 

Kunden har alltid möjlighet att ångra köpet enligt gällande lagstiftning. Se punkt 4 i köpvillkoren. 
Tretti är certifierat av trygg e-handel och följer deras regler och föreskrifter för distanshandel. Alla säljare som lägger upp sina produkter på www.tretti.se är därmed bundna av dessa villkor.

När Tretti har mottagit kundens beställning kommer Tretti att bekräfta denna och automatiskt skicka en bekräftelse på beställningen via e-post till den e-postadress kunden har uppgett. Läs noga igenom beställningsbekräftelsen. Skulle det vara oöverensstämmelser ska kunden kontakta Trettis kundservice på telefon: 0771-31 30 31 eller e-post: [email protected] och uppge ordernummer.

Säljaren reserverar sig för prishöjningar, prisfel, valutaförändringar, avgiftsändringar, utsålda varor, restordrar, skrivfel och force majeure.

Tretti förbehåller sig rätten att begränsa eller annullera beställningar från företagskunder för att tillgodose beställningar från konsumenter. 

 

3. Betalning 

Kunden kan alltid handla via www.tretti.se - det är öppet 24 timmar om dygnet i nätbutiken. Under korta perioder kan vissa delar av hemsidan dock vara otillgängliga på grund av underhåll eller utveckling. 

För att handla via www.tretti.se ska kunden antingen vara myndig eller inneha målsmans tillåtelse att ingå avtal med säljare på www.tretti.se.

Beloppet för varorna dras först när varan/varorna har skickats från säljaren. 

 

Följande betalkort accepteras

På www.tretti.se kan kunden betala med följande betalkort: Visa och Mastercard. 

Kunden kan också betala med direktbetalning via sin internetbank, betalning via Bankgiro eller fakturabetalning genom Qliro. Möjlighet till delbetalning ges också via Qliro. 

Beloppet för varorna dras först när varan har skickats från säljaren.

 

Observera vid restorder och betalning

Beloppet för varorna dras först när varan/varorna har skickats från säljaren. Beroende på vilket betalkort kunden har kan banken reservera beloppet motsvarande kundens beställning och det kan därför se ut som om beloppet har dragits från kundens konto. Vid frågor om reservation av belopp ombeds kunden vänligen kontakta sin bank. I händelse av restorder eller förseningar, släpper banken reservationen igen och beloppen kan återigen ses på kundens konto (olika banker har olika långa reservationstider av beloppet). Observera därför ännu en gång att inga pengar dras förrän varorna är skickade. Det är därför viktigt att kunden själv är observant på leveransbesked från Tretti och saldot på sitt konto.


Massbeställningar/beställningar från återförsäljare 

Säljaren förbehåller sig rätten att stoppa och kreditera massbeställningar eller beställningar från återförsäljare.

Så fungerar webbshopen

När kunden handlar på www.tretti.se väljer kunden de varor som han eller hon vill köpa och lägger dem i varukorgen. Produkterna som läggs upp på www.tretti.se säljs av enskilda försäljare. Kunden ingår därmed köpeavtal direkt med säljaren. Kunden kan se vem som säljer produkten i informationen på produktsidan samt i varukorgen.

Kunden kan löpande se vad han eller hon har lagt i varukorgen och ändra innehåll och antal. Innehållet i varukorgen kan ändras fram till dess att kunden väljer betalningsalternativ. Från varukorgen blir kunden guidad vidare genom beställningssystemet och ombedes där ange namn, adress, e-post och telefonnummer. Om kunden väljer betalningsalternativet ”Qliro” krävs även personnummer.

Det är också i beställningssystemet som kunden har möjlighet att välja leverans och betalningsalternativ. Priserna anges alltid i svenska kronor. Avgifter kan förekomma vid val av bl.a. Qliro faktura- eller delbetalning och kommer alltid att framgå i beställningsprocessen.

Tretti reserverar sig för informationsfel samt fel i produktspecifikationerna. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet. 

Kvitto för mottagen beställning och orderbekräftelse

När kunden har beställt en vara mottager kunden först en kvittens via e-post som bekräftar beställningen. Denna kvittens är inte ett bindande avtal utan endast en bekräftelse på att Tretti har mottagit kundens beställning. Kvittensen på köpet mottager kunden mycket snart efter genomfört köp. När ordern är behandlad kommer kunden att få en kvittens på köpet via epost från den säljare som säljer produkten. 

 

Momsåterbäring

 

Om kunden köper en vara som ska skickas ut ur landet har kunden möjlighet att få momsåterbäring. Detta kräver att kunden uppger giltig dokumentation, till exempel på en faktura med tullstämpel, samt kontaktuppgifter. Efter att Tretti har mottagit kundens handlingar ser Tretti till att säljaren återbetalar momsbeloppet, dock med en avdragen administrationsavgift på 10% av momsbeloppet (minimum 100 kr, maximalt 400 kr).

 

4. Leverans 

Leveranstider

  • 2-5 arbetsdagar – lagervaror hos säljarna
  •  4-10 arbetsdagar - Distanslager hos säljarna eller på lager hos tillverkaren
  • Restnoterad vara - förväntat leveransdatum framgår på varans produktsida

Kunden erbjuds ett flertal leveransmöjligheter för att han eller hon ska kunna hitta det sätt som passar bäst. Som utgångspunkt levereras lagervaror hos säljarna inom 2-5 arbetsdagar. Detta finns angivet på varans produktsida med ”Varan finns på lager”.

Finns varan på tillverkarens lager eller på distanslager hos säljaren är den förväntade leveranstiden ca 4-10 arbetsdagar om inget annat framgår av produktsidan. Detta finns angivet på produktsidan med: ”Leverans 4-10 arbetsdagar”.

Om varan inte finns på lager hos säljaren finns den tidigast förväntade leveransdagen angiven på produktsidan, till exempel: ”Ej på lager, restnoterad 23-12-2016”. 
 

 

Om kunden har valt installation tillkommer 3-5 arbetsdagars extra leveranstid. 

När kundens order blivit behandlad kommer kunden att få ett mejl med spårningsnummer som han eller hon kan använda för att följa produktens väg. På leveransdagen blir kunden kontaktad av transportören Bring ca 30 minuter före ankomsten så att kunden kan göra sig klar för att ta emot varorna. 

Standardleverans av varorna sker med transportören Bring på vardagar mellan kl. 07:00 och 17:00. 

Kunden ombeds att undersöka förpackningen eller emballaget så att eventuella transportskador kan upptäckas redan vid leveransen. Om olyckan är framme och varan har skadats under transporten, rekommenderar Tretti att kunden nekar mottagning av varan och kontaktar Trettis kundtjänst direkt. 

Om en leveransförsening mot förmodan skulle uppstå, eller om varan inte kommer in på lager som förväntat, meddelar säljaren kunden detta via e-post.  

Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 30 arbetsdagar och detta inte beror på kunden, har kunden rätt att häva köpet. Hävning av köp bör ske skriftligen via brev eller e-post. Trettis kundtjänst hjälper kunden att driva eventuella reklamationer gentemot säljaren av produkten och ser till att säljaren betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 10 dagar efter att skriftlig hävning inkommit. 

Om en leverans är försenad gör Tretti allt som står i sin makt för att påskynda processen och se till så att kundens varor kommer fram till kunden så fort som möjligt. Det kan hända att en leverans blir försenad på grund av att transportören inte kan hålla avtalet. Tretti samt säljare som säljer via www.tretti.se förbehåller sig båda rätten att friskriva sig från all ersättning och kompensation vid leveransförseningar. 

 

Leverans och tillgänglighet 

För att få vitvarorna levererade måste leveransadressen vara möjlig att köra fram till med en vanlig lastbil. Med andra ord måste vägen till adressen vara framkomlig för en sådan lastbil. Därmed kan det eventuellt vara svårt att genomföra leveranser till sommarhus, kolonilotter eller andra platser med mindre framkomliga förhållanden. Om kunden är osäker på huruvida en lastbil kan köra fram till den uppgivna adressen kan kunden kontakta Trettis kundtjänst.

Inte hemma när leverans sker

Kunden måste vara hemma vid leveranstillfället och kvittera att han eller hon har mottagit beställningen. Transportören Bring får inte ställa varan utanför kundens hem om kunden inte är hemma - inte heller på kundens egen uppfordran. Om kunden inte är hemma och kan ta emot varan inom den avtalade tidsramen med transportören förbehåller försäljaren sig rätten att kräva en avgift på 395 kr för en ny utkörning av varan. Kunden kan då kontakta transportören och avtala om när varan ska levereras.

Leverans till icke brofasta öar

Vid leverans till öar utan fasta broar (exklusive Gotland) kan kunden behöva räkna med längre leveranstid eftersom varan endast kan levereras till färjeläget av transportören. Bor kunden på en ö utan bro- eller vägförbindelse och vill beställa en produkt med leveransadress dit, ombes kunden kontakta Trettis kundservice.

Leverans av småvaror

Vid köp av småvaror som t.ex. dammsugare, hushållsapparater eller skönhetsprodukter, sker leveransen via Postnord eller DHL till kundens närmsta serviceombud. När varan har levererats till ombudet skickas en avisering till kunden. Kom ihåg att ta med aviseringen för att hämta paketet hos serviceombudet. Vissa småvaror skickas ibland till kundens tomtgräns eller port på grund av högt värde eller vikt.

 

Leverans med uppbärning 

Kunden kan välja att få sina varor uppburna i huset eller lägenheten av transportören. Transportören bär då in varan med hjälp av en elektrisk kärra. Det är kundens ansvar att se till att det finns tillräckligt med utrymme för kärran att komma in till den plats eller det rum där varan ska placeras. En vitvara är normalt sätt 60 cm bred och därefter tillkommer emballage. Om varan exempelvis behöver tas upp för en trappa som svänger måste det finnas plats för kärran och varan att svänga på trappsteget. 

Kunden bär ansvaret för att se till att varan kan fraktas in till den plats där kunden vill ha den. Om detta inte är möjligt till exempel på grund av platsbrist återbetalas inte kostnaden för uppbärningen.

Osäker på om det finns tillräckligt med plats?

Om kunden är osäker på huruvida det finns tillräckligt med plats att bära in varorna i hemmet kan kunden kontakta Trettis kundtjänst

Om uppbärningen inte kan utföras

Om det inte är möjligt för transportören att bära/köra in varan kan kunden antingen avtala att varan ska bli avställd hos kunden, alternativt neka mottagande, således att transportören tar varan med sig i retur. Om kunden nekar mottagning av varan och avtalar en ny leverans, står kunden själv för kostnaden för den nya utkörningen. Kostnaden för den misslyckade utkörningen återbetalas inte i något av fallen. 

Notera: Det finns dessvärre inte möjlighet att erbjuda uppbärning av side-by-side-skåp vid leverans till icke brofasta öar. 

 

Leverans med installation

Kunden kan få sina vitvaror installerade av en certifierad installatör. Installatören kontaktar kunden så snart denne har tagit emot kundens vara och avtalar datum och tid för installationen. På leveransdagen kommer installatören dessutom kontakta kunden ca 30 minuter före ankomst.   

Notera: Det finns dessvärre inte möjlighet att erbjuda installation av fläktar, gasspisar, gashällar och side-by-side skåp. På icke brofasta öar erbjuds inte installation av några varor. Inte heller erbjuds installation av luftvärmepumpar, då monteringen av dessa kräver specialverktyg och en eventuell felmontering påverkar pumpens effektivitet och produktlivslängd. Önskar kunden installation av värmepumpar kan kunden beställa det genom InfoCare efter sitt köp. Tretti förmedlar kontakten via en länk.   

Åtkomst och tillgänglighet 

Det är viktigt att kunden försäkrar sig om att installatören har möjlighet att bära in och installera varan i kundens hem. Varan fraktas in med hjälp av en elektrisk kärra. Vitvaror är vanligtvis ca 60 cm breda exklusive emballaget. Kunden måste se till att det finns plats för kärran att komma in till den plats där varan ska placeras. Om varan behöver transporteras upp för en trappa som svänger måste det finnas plats för kärran och varan att svänga på trappsteget. 

Om kunden själv står för bortforsling av den gamla produkten måste denna vara frånkopplad och bortlyft innan installatören anländer. Om slangar eller kablar måste dras genom skåp eller dylikt måste kunden själv se till att där finns ett färdigt hål med 10 cm i diameter. 

Tillslangar respektive avloppsslangar för produkterna är 1,5 meter långa (standardmått). Tretti rekommenderar att hålet i skåpsidan har samma djup och höjd som produktens avloppsslang. 

I enlighet med arbetsmiljölagen får installatören inte lyfta varan. Av försäkringshänsyn bör installatören inte heller lyfta varan med kundens hjälp. Undantaget är tvättmaskin och torktumlare, där installatören får lyfta upp den ena maskinen ovanpå den andra för installation i pelare. Notera att det måste finnas tillräckligt med plats för installatören att genomföra lyftet på ett sådant sätt att det inte bryter mot arbetsmiljösäkerheten.

Korrekta elinstallationer

Installatörerna är erfarna och certifierade, men de är inte elektriker eller rörmokare. Det är därför viktigt att ström, vatten och avlopp är regelrätt installerat och funktionellt. Det betyder bland annat att ledningar endast kan installeras i en existerande kopplingsdosa, att det ska vara lättillgängligt att öppna och stänga vattentillförseln samt att det ska vara ett standardmässigt installerat och stabilt avloppssystem. 

Av säkerhetsskäl medföljer inte sladdar till spisar och spishällar om inte annat anges. 

Notera: Om kunden behöver få en spis eller en häll installerad ska kunden vara uppmärksam på att de sladdar som eventuellt medföljer vid leverans är 1,5 mm tjocka. I ett standardeluttag kan endast en 1,5 mm-sladd installeras. Om kunden vill installera en spis eller häll tillsammans med andra produkter måste det därmed finnas två uttag.

Vid installation av tvätt- och/eller diskmaskin ska kunden även se till att det finns en lättillgänglig och fungerande ballofix (avstängningskran) på t.ex. blandaren. Observera att tvättmaskiner endast installeras i godkänt våtutrymme. 

 

Det får installatören inte göra:

  • Installatören får ej lyfta vitvaror (enligt arbetsmiljölagen)
  • Av hänsyn till försäkringsskyddet och potentiella skador får installatören inte heller skära eller borra hål i exempelvis köksskåp. Detta måste vara färdigt i förväg. 
  • I samband med montering av integrerbara produkter får installatören inte heller foga, montera eller anpassa skåpluckor eller bordsskivor. Därför får inte inbyggnadsbara produkter jämnas till eller justeras på höjden eftersom justeringen kan utföras korrekt först när kundens kökslucka är monterad utanpå produkten. 
  • Av storleksskäl har installatören inte möjlighet att installera side-by-side-skåp. 
  • På grund av de speciella krav som ställs på gasprodukter har installatören inte möjlighet att installera gasspisar, gashällar eller liknande produkter. 
  • Installatören får inte installera luftvärmepumpar, då detta kräver speciell behörighet och specialverktyg.
  • Frånluftstorktumlare kan installeras av installatören som ansluter maskinen till eluttaget. Avloppsslang installeras dessvärre inte av installatören.

Frågor kring installation?

Är kunden fortsatt osäker på saker som rör installation eller montering, till exempel om eluttag eller åtgärder är tillräckliga, är kunden alltid välkommen att kontakta Trettis kundtjänst.

Om installationen inte kan utföras

Om installatören av någon anledning inte kan installera produkten hos kunden kan kunden antingen avtala med denne att varan ska bli avställd hos kunden eller neka mottagandet av produkten. Om kunden nekar att ta emot varan och behöver avtala om ny leverans måste kunden själv betala för den nya utkörningen. Kostnaden för den misslyckade utkörningen och installationen återbetalas inte i något av fallen.


Bortforsling av gammal produkt

När kunden handlar via www.tretti.se finns det möjlighet att bli av med den gamla vitvaran. Kunden kan nämligen beställa en bortforsling i samband med att den nya produkten levereras. Bortforslingen följer det valda leveranssättet, d.v.s. att transportören hämtar kundens gamla vara på samma plats som den nya produkten levereras till. 

  • Standardleverans: den gamla varan vara avinstallerad och stå utanför kundens hem så att transportören kan ta med sig den från tomtgränsen/porten. 
  • Uppbärning: den gamla varan vara avinstallerad och stå där kunden önskar att den nya varan ska placeras. 
  • Installation: installatören avinstallerar den gamla varan åt kunden innan den nya produkten installeras. 

Det enda kunden behöver tänka på är att:

  • Demontera eventuella köksluckor om varan är integrerbar. 
  • Tömma varan från matvaror, kläder eller liknande innehåll. 
  • Avfrosta frys och kylskåp. 
  • Disk- och tvättmaskin ska i möjligaste mån vara tömda på vatten. 

Notera: Bortforsling av side-by-side-skåp kan endast erbjudas om skåpet i fråga kan hämtas vid tomtgräns/port av transportören. Side-by-side skåp kan tyvärr inte installeras av storleksskäl. 

5. Retur och ångerrätt

14 dagars ångerrätt

Är en varas värde förminskad, d.v.s. om varan blivit använd eller av andra orsaker inte kan betraktas som ny, har kunden ändå 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten löper ut 14 dagar efter den dag då kunden eller en annan av kunden utsedd person (dock inte transportören) fått varan i fysisk besittning. För att ångra köpet ska kunden fylla i ett returformulär på Trettis hemsida. Tretti hjälper kunden att returnera produkten till säljaren och återkopplar till kunden så snart kundens ansökan om retur har mottagits.

Om ångerfristen löper ut på en lördag eller helgdag förlängs fristen till nästkommande vardag. Har kunden beställt flera varor i en och samma order som blivit levererade vid olika tidpunkter löper ångerfristen från och med den dag då kunden mottar den sista varan. 

Ångerrätten gäller endast för privatpersoner. 

Kunden kan också använda sig av ångerrätten genom att fylla ut ett formulär på Konsumentverkets hemsida. Se formuläret här.

 

30 dagars Öppet Köp

Hos Tretti erbjuds kunden ett starkare skydd i och med att de som handlar via tretti.se får öppet köp i 30 dagar. Detta gäller oavsett om kunden har tagit varan i bruk eller inte. Undantaget är vissa typer av produkter som t.ex. hygienprodukter. För dessa produkter krävs det att varan är oanvänd för att öppet köp ska gälla. 

För helt oanvända produkter i originalemballage får kunden returrätt i 365 dagar. Det innebär att kunden kan ångra sitt köp och returnera varan till säljaren såvida varan som kunden köpt ligger oöppnad i sitt originalemballage/förpackning och inte har tagits i bruk.

 

Särskilt för näringsidkare

För näringsidkare gäller 6 månaders reklamationsrätt från fakturadatumet. Byte eller reparation medför inte att en ny 6-månaders reklamationsperiod påbörjas. I det fall att varan använts i förvärvsverksamhet kan reklamationsrätten bortfalla helt. 


Så fungerar en retur

 

Retur och ny order: Om kunden vill returnera en vara och väljer att lägga en ny order via Tretti.se omedelbart efter returen är returfrakten kostnadsfri så länge varan är ordentlig förpackad. Skulle säljaren bedöma att varan inte är ordentligt förpackad tillkommer en avgift. 

Retur utan en ny order: Om kunden väljer att returnera utan att lägga en ny order kommer kunden att faktureras 395 kr för frakten av varan förutsatt att den är ordentligt förpackad. Väljer kunden att returnera varan utan förpackning faktureras kunden 895 kr. Beloppet ska täcka kostnaden för eventuella transportskador som kan uppstå på varan när den har kommit i retur till säljarens lager.

Retur av småvaror: Önskar kunden att returnera småvitvaror är detta gratis om kunden använder retursedeln som Tretti skickar till kunden efter att han eller hon har utfyllt formuläret om retur. Retursedeln ska kunden sätta på paketet och se till att paketet levereras till ett postombud. Behåll sändningsnumret så att paketet kan spåras hela vägen tillbaka till säljarens lager.

Kunden kan utnyttja sin returrätt genom att neka mottagandet av beställningen vid leveranstillfället eller ge Tretti ett tydligt meddelande senast 14 dagar efter att kunden har mottagit en vara.

Med tydligt meddelande ska förstås att kunden fyller i returformuläret. Tretti rekommenderar kunden att förpacka varan ordentligt i originalförpackningen/emballaget. Kunden bär själv ansvaret för varan tills dess att säljaren mottagit den på sitt lager. 

 

Återbetalning

Tretti hjälper kunden att utnyttja ångerfristen gentemot säljaren och ser till att säljaren betalar tillbaka köpesumman till kunden senast 14 dagar efter att kunden meddelat att han eller hon vill ångra sitt köp.

Däremot återbetalas inte pengar för leveranstillval som uppbärning, installation eller bortforsling. 

Beloppet återbetalas alltid med samma betalningsmetod som kunden använde när han eller hon ingick köpeavtalet, om inget annat uttryckligen avtalats med kunden. Har kunden till exempel använt ett VISA-kort vid köpet, blir pengarna återbetalade till samma VISA-kort. Kunden kommer inte under några omständigheter att erläggas ytterligare kostnader eller avgifter som följd av återbetalningen. 

För det fall att det säljaren inte har mottagit returvaran förbehåller sig säljaren rätten att hålla inne med betalningen tills dess säljaren har mottagit varan eller dokumentation på att varan blivit returnerad. 

Notera: Kunden kan riskera att gå miste om delar av eller hela returbeloppet. Detta sker om varans värde är förminskat, vilket värderas utifrån följande förutsättningar:

  • Kunden har tagit varan i bruk och använt den i mer än 30 dagar. 
  • Varan har blivit skadad under tiden kunden hade ansvaret för den. 
  • Kunden har hanterat varan på ett annat sätt än vad som är nödvändigt för att fastslå varans art, egenskaper och funktionssätt. 
  • Kunden har inte följt de begränsningar i ångerrätten som följer av plombering, varans typ m.m.

 

6. Reklamation - om det är något fel på varan 

Produkter som säljs via Tretti.se säljs med 1 års garanti och 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Det innebär att kunden kan få felaktiga varor reparerade eller utbytta, få pengarna tillbaka eller få ett prisavdrag, beroende på hur den individuella situationen ser ut. 

Detta kräver att reklamationen är berättigad, d.v.s. att felet inte uppstått som ett resultat av att kunden använt produkten felaktigt eller själv har orsakat skadan på produkten. Om det visar sig att det inte är något fel på varan måste kunden själv betala för reparationen eller servicebesöket. 


Kontakta Tretti inom skälig tid

Kunden kan reklamera fel i varan inom 36 månader från leveransdatumet genom att utfylla reklamationsformuläret på www.tretti.se. Kunden ombeds att så detaljerat som möjligt återge vad problemet är. Tretti strävar efter att alltid hitta en tillfredsställande lösning på kundens problem och hjälper kunden att reklamera varan till säljaren. 

Notera: En reklamation måste göras inom en skälig tid efter att kunden upptäckt felet. Vid transportskador ska kunden kontakta Tretts kundtjänst senast inom 2 månader efter att kunden upptäckt felet. 

 

Reklamera en vitvara

När det gäller samtliga vitvaror kan så kallad ”onsite”-service utföras. Detta innebär att tillverkarens egna servicetekniker korrigerar en eventuell skada hos produkten på den plats där produkten befinner sig. Om kunden därför vill reklamera en vitvara kan kunden med fördel ta direktkontakt med tillverkarens servicepartner, som kunden kan hitta i den samlade översikten som tillgänglig på www.tretti.se. Kunden är självklart också välkommen att använda Trettis online reklamationscenter eller kontakta kundtjänsten för hjälp eller mer information om vem kunden ska ta kontakt med. 

Notera: Om serviceteknikern inte kan konstatera att det finns ett fel hos varan eller om felet beror på en felaktig installation av varan så kan servicepartnern avkräva betalning för arbetstid och transport. 

Villkor för garanti 

Garantin gäller endast för ursprungliga fabrikationsfel som anmäls till Trettis kundtjänst inom 2 månader efter att de upptäckts.

  • Garantin gäller inte om det uppstår problem med produkten efter kundens egen förändring av produktens funktion och utseende såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.
  • Garantin gäller inte om kunden själv har installerat produkten trots att det uppgetts att produkten ska installeras av en behörig elektriker.
  • Bevisbördan ligger hos säljaren de 6 första månaderna och hos köparen de 6 sista månaderna av garantitiden.
  • En del produkter har ytterligare garanti som är utfärdad av tillverkaren. Varken Tretti eller säljaren har då ansvar för garantiärendet utan kunden måste vända sig direkt till tillverkaren.
  • Fabrikationsfel ska konstateras av godkänd serviceverkstad. Om det visar sig vara ett fabrikationsfel erhåller kunden fri reparation, alternativt en ny produkt, samt ersätts för eventuella fraktkostnader. Serviceärenden vid felaktigheter, skador och dylikt som inte är fabrikationsfel och alltså uppstått av någon annan anledning ska betalas av kunden.

Villkor för reklamationsrätt

  • För att en reklamation ska gälla ska det upptäckta felet rapporteras till säljaren/tillverkaren/Tretti inom skälig tid efter att kunden upptäckt felet. Reklamerar kunden produkten inom två månader efter det att kunden upptäckt felet ska reklamationen alltid anses vara gjord i tid. 
  • När mer än 3 år fortlöpt efter köpet anses kunden ha förlorat sin reklamationsrätt, under förutsättning att kunden inte har en garanti som säger något annat.
  • En tillverkare har rätt att reparera en produkt 2 gånger för samma fel. Om samma fel återkommer en tredje gång har kunden rätt att kräva en ny produkt. Tillverkaren har dock rätt att undersöka produkten en tredje gång för att konstatera om att det rör sig om samma fel. 
  • En tillverkare har rätt att reparera en produkt 4 gånger för olika fel innan kunden har rätt till en ny produkt. Tillverkaren har dock rätt att undersöka produkten en fjärde gång att konstatera att fel verkligen föreligger. 
  • Säljaren ersätter kunden för eventuella fraktkostnader i samband med en reklamation om det visar sig vara ett ursprungligt fabrikationsfel på produkten.
  • Om produkten är felaktig är säljarens skadeståndsansvar gentemot en kund som inte är konsument (en företagskund) alltid begränsat till 50 % av den köpeskilling för vilken kunden köpt produkten av säljaren.


Återbetalning och fraktkostnader 

Om reklamationen är berättigad återbetalas de fraktkostnader som uppkommit för kunden i samband med att kunden returnerat varan. Är reklamationen inte berättigad måste kunden själv betala frakten - detta gäller även frakten tillbaka till kunden efter undersökningen. Om servicepartnern avkräver en avgift från säljaren förbehåller säljaren sig rätten att avkräva betalning från kunden för denna omkostnad.

Kom ihåg att alltid skicka tillbaka varan ordentligt förpackad, helst i originalförpackningen/emballaget, och se till att få ett kvitto på returen från transportören. Detta är mycket viktigt eftersom kunden själv bär ansvaret för varan tills säljaren mottar den på sitt lager. Därför rekommenderas kunden att spara postkvitton, spårningsnummer och liknande. 


Transportskador 

Kunden ska alltid undersöka emballaget ordentligt när han eller hon tar emot varan så att eventuella transportskador eller liknande upptäcks redan vid leveransen. Om olyckan är framme och varan blivit skadad under transporten rekommenderar Tretti att kunden nekar mottagandet av varan och därefter kontaktar Trettis kundtjänst eller fyller i ett skadeformulär. Om emballaget är skadat vid leveransen men själva varen inte ser ut att ha tagit skada bör kunden be transportören att notera detta på fraktsedeln.

Om det rör sig om en dold transportskada som upptäckts först när emballaget avlägsnats helt och därmed inte konstaterats direkt vid leveranstillfället, är det viktigt att kunden inte börjar använda varan förrän en servicetekniker har undersökt den. Det är också viktigt att kunden sparar originalförpackningen eller emballaget som dokumentation på att skadan inte var synlig vid leveransen. Upplever kunden att produkten har ett dolt fel bör kunden kontakta Trettis kundtjänst så fort som möjligt genom att fylla i ett skadeformulär. Detta måste ske senast den efterföljande vardagen kl. 12:00. Om kunden inte avser installera varan förrän en viss tidsperiod efter att kunden mottagit varan rekommenderas det att kunden packar upp varan direkt vid leveransen och undersöker att varans skick är som förväntat. 

Var noga med att fylla i skadeformuläret så korrekt och adekvat som möjligt, samt bifoga bilddokumentation. Om bilddokumentation inte medföljer en skadeansökan förbehåller Tretti sig rätten att avvisa ansökan. 


Vid tvister och lagval 

Om kunden i en given situation inte är nöjd med Trettis försök att hitta en lösning tillsammans med säljaren, kan kunden alltid göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden – ARN, Box 174, 101 23 Stockholm - www.arn.se. Kunden kan också göra en anmälan till Konsumentverket/KO, Tage Erlandergatan 8A, 651 02 Karlstad, http://www.konsumentverket.se/.

Ytterligare är det möjligt att göra en anmälan till EU-kommissionens online-system för tvistlösning http://ec.europa.eu/odr. Det är särskilt relevant för kund som bor i ett annat EU land än Sverige, men som har handlat via www.tretti.se. 


Personuppgiftspolicy och cookies 

När kunden handlar via www.tretti.se behöver kunden som minst meddela följande: 

  • Namn
  • Adress
  • E-postadress
  • Telefonnummer
  • Personnummer (vid köp med Qliro Faktura, Qliro Köp nu betala senare eller Qliro Delbetalning)

Denna information sparas i 5 år från utgången av det räkenskapsår då varan inköptes. Utöver detta sparas information om vilka varor kunden köpt. Detta sker i enlighet med Personuppgiftslagen. Efter att 5-årsperioden löpt ut tas informationen bort automatiskt. 

Om kunden har upprättat ett konto i samband med beställningen raderas emellertid inte personliga upplysningar om kunden inte ber Tretti att göra det. Detta kan kunden göra genom att kontakta Trettis kundtjänst. 

Tretti uppger eller säljer aldrig kundens uppgifter vidare till tredje part förutom till de samarbetspartners som är nödvändiga för att genomföra kundens beställning, t.ex. säljare, transportör och eventuellt försäkringsbolag och Qliro betalningsservice. Kundens uppgifter kan också komma att ges vidare till tredje part om det sker i samband med en omstrukturering eller en hel eller delvis försäljning av verksamheten. Om så är fallet sker en eventuell vidarebefordring av personuppgifter alltid inom ramen för den svenska personuppgiftslagstiftningen

Om kunden vill få insikt i vilken data som finns sparad eller göra en invändning mot en registrering med stöd av svensk lag kan kunden ta kontakt med Trettis kundtjänst

Cookies

När kunden handlar via www.tretti.se accepterar kunden att Tretti använder cookies. En cookie är en liten datafil som sparas på kundens dator så att Tretti kan se vad som sker under kundens besök på hemsidan och för att eventuellt kunna spara kundens valda produkter i varukorgen. Vid genomfört köp försvinner dock varan ur varukorgen. En cookie är alltså inte ett program och innehåller inte virus. 

Läs mer om cookies.