Logo
0771-31 30 31 öppet i dag kl. 12-17
  • Måndag 8:30-21
  • Tisdag8:30-21
  • Onsdag8:30-21
  • Torsdag8:30-21
  • Fredag8:30-16
  • Lördag12-17
  • Söndag12-17
Stäng
Kontakta oss
på mejl här

Favoriter

Stäng
Favoriter
Basket
Shop
Aktiviteter & Gör det själv
Tips & Trix

7 tips på hur du håller dina nyårslöften för bättre hälsa

Har du också lovat att komma i bättre form under det nya året? Enligt en undersökning från YouGov hade ca 1 av 5 svenskar nyårslöften för 2020, och de tre vanligaste nyårslöftena handlade alla om att förbättra sin hälsa genom att träna och äta bättre. Lättare sagt än gjort! Undersökningen från YouGov indikerar nämligen också att de flesta har svårt att hålla sina nyårslöften. Vi har samlat några bra tips som gör det enklare.

Blog1

1. Gå din egen väg

Det är lätt att känna sig pressad att lova något som faller in i mallen för vad man “borde” lova, men ta din tid att hitta ett löfte som ger mening för just dig. Om du önskar att komma i bättre form så måste du inte lova att träna på gymmet tre gånger i veckan bara för att alla andra gör det. Det finns massor av andra sätt att komma i bättre form; du kan t.ex. lova att alltid ta en 10 minuters promenad på lunchen eller att alltid ta trapporna om du ska max tre våningar upp. Tänk efter vilken förändring som skulle göra störst skillnad för dig och lova därefter.

2. Lägg inte ribban för högt

Satsa på ett löfte som känns realistiskt att klara och fall inte i fällan att gå ut för hårt i början. Om du aldrig brukar träna är det dumt att lova att man ska köra ett träningspass varje dag. Börja istället med att lova att träna en gång i veckan. Det känns kanske lite futtigt, men en gång är mycket bättre än ingen gång. Om ditt nyårslöfte innebär en stor förändring i ditt vardagsliv kanske du kan dela upp det i flera delmål, så att varje steg inte känns oöverkomligt.

Blog6

3. Lova med måtta…

Ha hellre ett löfte än flera. Ett löfte gör det lättare att fokusera så att du verkligen kan lägga energi på att uppnå ditt mål, snarare än att halvt uppnå flera olika saker.

4. Skapa en rutin

Schemalägg tid till ditt nyårslöfte så att du får igång en rutin. Skriv in i kalendern så att du kommer ihåg och skyddar den tiden från att stryka på foten ifall du skulle bli dubbelbokad. Genom att skapa en rutin blir det mycket enklare att hålla igång löftet så att du till slut gör av bara farten.

5. Gör det enkelt

Minimera antalet saker som du måste komma ihåg för att kunna komma iväg att träna, t.ex. se till att alltid ha en träningsväska packad, så att du enkelt kan ta väskan och dra iväg. Du kan till och med ha flera träningsväskor klara: på kontoret, i bilen, hemma… Allt för att göra det så enkelt som möjligt att komma iväg utan att behöva planera.

Det finns också massor av hjälpmedel som gör det enklare att se dina framsteg, vilket brukar hjälpa att hålla motivationen uppe. Hos Tretti kan du t.ex. hitta smarta pulsklockor och personvågar som kan registrera tid, vikt, muskelmassa, etc. och visa förbättring från vecka till vecka. På så sätt kan du snabbt och enkelt se dina framsteg på kort tid. Genom att ständigt få bekräftelse på att träningen ger resultat, svart på vitt, brukar de flesta känna sig mer motiverade att hålla igång.

6. Ge dig själv en morot

Vår mänskliga hjärna älskar belöningar! Håll igång motivationen genom att belöna dig själv för uppnådda delmål eller små framsteg, men gör det på ett sätt som går hand i hand med ditt nyårslöfte. Det är t.ex. dumt att belöna sig med en stor bit kaka efter varje träningspass ifall målet är att gå ned i vikt. Då är det bättre att satsa på en hälsosam belöning - varför inte nya, snygga träningskläder eller en blender där du mixar direkt i en transportabel drickmugg så att du kan blanda nyttiga och goda smoothies eller proteinshakes att ta med till efter träningspasset.

7. Sätt lite press på dig själv genom att berätta för andra

Sist men inte minst - våga berätta om ditt nyårslöfte för andra. Gör det på ett sätt som känns kul; vissa föredrar att skriva på sina sociala medier medan andra hellre berättar muntligt för vänner och familj. Vissa vill dela sitt nyårslöfte med en vän eller partner och på så sätt hjälpa till att peppa varandra. Oavsett vad du föredrar kommer det faktum att du berättar om ditt löfte göra att du undermedvetet sätter lite press på dig själv att få ändan ur vagnen.

Blog7

Hoppas du har fått några bra idéer och lycka till med ditt nyårslöfte!

Hälsa & Sundhet

Christel från Tretti

Christel är en obotlig vardagsnjutare som älskar att lyxa till det med små, enkla knep. Hon gillar att lära sig nya saker och gräver gärna ner sig i ett ämne för att servera dig rykande färska tips på hur du kan dekorera hemmet, servera en perfekt grillad stek eller förenkla vardagslivet.

Favoriter

Stäng