Upp till 20% på massor av varor

Logo
0771-31 30 31 öppet i dag kl. 8:30-21
  • Måndag 8:30-21
  • Tisdag8:30-21
  • Onsdag8:30-21
  • Torsdag8:30-21
  • Fredag8:30-16
  • Lördag12-17
  • Söndag12-17
Stäng
Chatten är
öppen

Favoriter

Stäng
Favoriter
Basket
Shop
Dina Produkter

Bli morgonpigg med wake-up light

En ljus sommarmorgon gryr. Fåglarna sjunger. Solen lyser steg för steg upp ditt sovrum och du vaknar långsamt efter en god nattsömn. Tyvärr är det knappast det uppvaknandet vi får om vintern, men med ett wake-up light kan du (nästan) få känslan av att vakna upp till en härlig sommardag även mitt i vintern.

Skillnaden mellan ett wake-up light och en väckarklocka

Det speciella med ett wake-up light är att det simulerar en soluppgång och stimulerar kroppen till att vakna upp långsamt och naturligt. Det blir gradvis ljusare i sovrummet och din kropp blir därför långsamt förberedd på att vakna upp.

LÄS OCKSÅ: Så kan ljusterapi hjälpa dig genom vintermörkret

Med ett wake-up light blir du inte abrupt dragen från John Blunds armar på samma sätt som en insisterande och aggressiv väckarklocka. Den långsamma uppvakningen gör också att du känner dig piggare när du går upp.

Sollys

Hur fungerar ett wake-up light?

Ett wake-up light startar att väcka dig ca 30 minuter innan du ska gå upp. Ljuset blir mer och mer intensivt ända till det är så ljust att du vaknar. Och skulle inte ljuset vara nog för att väcka dig så kan du supplera med ett pipljud som blir starkare i en och en halv minut, med mindre du snoozar eller stänger av ljudet.

LÄS OCKSÅ: 10 genvägar till bättre sömnkvalitet

Ett wake-up light ska placeras på nattduksbordet eller liknande, ca 40 – 50 cm från ditt huvud. Du ska vara uppmärksam på din kudde eller en annan del av sängen inte blockerar för ljuset.

Wake-u

Pröva dig fram till perfekt resultat

För att hitta de perfekta inställningarna för dig behöver du ofta pröva dig fram. Du kan justera både ljusintensiteten och hur lång tid som lampan ska ta på sig för att väcka dig.

Du hittar vårt utbud av wake-up lights och ljusterapi här.

Funkar också som sövande nattlampa

Några wake-up lights kan också användas för att gå ner i varv och falla i sömn. Då simulerar – som du nog har gissat – en solnedgång. På det sättet förstår din kropp att det är dags att falla i sömn och börjar slappna av och gå ner i varv.

Du kan också använda lampan som en nattlampa om du gärna vill läsa en bok för att falla till ro innan det är dags att resa till drömmarnas land.

Fler tips till de mörka månaderna

Hälsa & Sundhet

Christian från Tretti

Christian är en fena på att hjälpa dig förstå dina vitvaror bättre. Han dyker gärna ner i bruksanvisningar och förklarar för dig vad tekniska termer betyder. Dessutom är han datorentusiast och passionerad bokmal.

Favoriter

Stäng