CYBER MONDAY | Upp till 25% på allt till köket*

Se utbudet. *Gäller ej varor märkta med "Alltid prisvärd" eller returvaror. T.o.m. 1/12-21.

Logo
0771-31 30 31 öppet i dag kl. 8:30-21
  • Måndag 8:30-21
  • Tisdag8:30-21
  • Onsdag8:30-21
  • Torsdag8:30-21
  • Fredag8:30-16
  • LördagStängt
  • Söndag12-17
Stäng
Kontakta oss
på mejl här

Favoriter

Stäng
Favoriter
Basket
Shop
Matlagning

Så gör du din egen unicorn-latte - och vad är egentligen regnbågsmat?

Har du hört talas om trenden regnbågsmat? Det är en hälsotrend som går ut på att man ska äta enligt regnbågens alla färger. I regnbågsmatens fotspår kommer nu massor av recept på färgglada varianter av vanliga rätter – har du t.ex. testat en mångfärgad unicorn-latte? Här får du receptet.

Regnbågsmat – vad är det?

Att ”äta en regnbåge” innebär helt enkelt att man strävar efter att alla regnbågens färger ska finnas på tallriken inför varje måltid. Frukter och grönsaker innehåller nämligen så kallade fytokemikalier, ett samlingsnamn för naturliga färgpigment som finns i frukt, grönsaker och bär.

Regnbågsmat

Det flesta fytokemikalier är nyttiga och bra – några få som finns t.ex. i giftsvamp ska man dock undvika.

Vad är poängen med att äta enligt regnbågen?

Genom att fylla tallriken med olika färger får du med lite av varje, utan att behöva kunna alla nyttiga ämnen i detalj. Färgkoderna gör det lätt att äta sunt.

Rött innehåller bl.a. antioxidanter, vitamin C och lykopen (ett rött pigment som motverkar bl.a. prostatacancer)

Orange innehåller mycket beta-karoten som omvandlas till vitamin A, vilket är bra för huden och gör immunförsvaret mer motståndskraftigt.

Gult innebär ett överflöd av vitamin C och antioxidanter, vilket bl.a. verkar hämmande på inflammationer.

Blandade grönsaker i olika färger

Grönt är skönt – och nyttigt. Gröna grönsaker innehåller flera olika typer av vitaminer, järn, kalcium och massor av bra näringsämnen. Spenat är riktigt sprängfullt av nyttiga ämnen.

Blått eller lila innehåller antocyaniner som är en typ av antioxidanter, vars positiva hälsoeffekter har konstaterats många gånger. Rödkål, aubergine, blå morötter och blå potatis, blåbär, vinbär och plommon är exempel på hur du kan fylla ditt blålila behov.

Vitt eller brunt kanske låter som en konstig färg i en regnbågsdiet, men det handlar om livsmedel som oftast är bruna utanpå och vita på insidan, t.ex. lök, ingefära, vitlök eller päron. Dessa råvaror innehåller bl.a. allicin som motverkar tumörer.

Svart verkar också vara en udda färg i regnbågsmaten men sanningen är att mörk mat innehåller mer koncentrerade färgämnen, vilket i sin tur innebär fler nyttiga ämnen. Svarta bönor, svart ris och svarta linser är några få exempel på livsmedel som ger dig en stor dos av antioxidanter och antocyaniner.

Vackert och lekande lätt

Man kan lätt säga att regnbågsmat är en av de roligare hälsotrenderna – alla prunkande färger gör ju maten otroligt vacker att titta på. Att man dessutom fyller sitt behov av viktiga vitaminer och antioxidanter genom att tänka i färger är nästan för bra för att vara sant.

Färgsprakande unicorn-latte

unicorn latte tre färger

Som en spin-off på regnbågsmaten har flera matentusiaster lekfullt börjat göra all mat mer färgglad, oavsett om den innehåller frukt och grönt eller inte. Det vanligaste är regnbågsfärgade bakverk eller drycker som t.ex. unicorn-latten.

Olika varianter

Unicorn-latte kan göras på flera olika sätt, med vanlig mjölk, soja-, havre- eller mandelmjölk eller varför inte mjölk gjord på mixade cashewnötter? Gemensamt för de flesta är att färgen kommer från algpulvret spirulina som finns att få i olika färger.

spirulina pulver

Spirulina är nyttigt men har en lite speciell smak som inte tilltalar alla. I vår variant använder vi därför andra naturliga färgämnen och kryddor som ger en smak av chai-latte. Chai-kryddorna döljer det mesta av smaken från färgämnena men om du heslt vill undvika någon som helst smak från färgämnena kan du alltid fuska och använda några droppar blå, röd eller gul karamellfärg.

Du behöver

  • 1-2 tsk vit sirap
  • 1 tsk gurkmeja för gult / 1-2 tsk blåbärsjuice/mixade blåbär för blått / ½ - 1 msk spad från inlagda rödbetor för rött
  • ½ - 1 tsk kanel
  • ½ - 1 tsk kardemumma
  • ½ - 1 tsk vaniljsocker
  • Varm, skummad mjölk

Psst! För den blå versionen kan du också utelämna kryddorna och ta mer blåbär för en unicorn latte med blåbärssmak.

Så gör du

Rör ihop sirap, färgämne och kryddor i ett glas. Du kan själv justera mängderna för mer färg, mer eller mindre chai-smak och mer eller mindre sötma. Häll sedan på mjölken och dekorera eventuellt med lite strössel för en riktigt lekfull effekt.

PS. Om du behöver en mjölkskummare till dina unicorn lattes så hittar du det i Tretti-butiken.

Mer regnbågsmat

Om du vill ha fler tips på hur du gör sjöjungfru-toasts, unicorn-nudlar eller cookie dough glass på kikärter så kan du kolla in den här filmen. Obs! Filmen är på engelska.

Embedded content: https://www.youtube.com/watch?v=0SQKy168l4g

Fler nyttiga mattips

Källor

Hälsa & Sundhet

Christel från Tretti

Christel är en obotlig vardagsnjutare som älskar att lyxa till det med små, enkla knep. Hon gillar att lära sig nya saker och gräver gärna ner sig i ett ämne för att servera dig rykande färska tips på hur du kan dekorera hemmet, servera en perfekt grillad stek eller förenkla vardagslivet.

Favoriter

Stäng